Miles Ahead Alicewalkersgarden Alice Walker April 30 2016

MILES AHEAD

A film by Don Cheadle

This afternoon I went with friends to see the new Don Cheadle film about Miles Davis, MILES AHEAD, that is playing at our local cinema.  It is fantastic.  I had seen a trailer in which Miles appears in a car chase shooting wildly out the window of his car.  In the film there is such a chase; Miles shooting out the window of a careening vehicle, and being shot at by someone in the music mafia who has orders to steal a musical tape he has made, and perhaps kill him.

These tense, fraught, sometimes insane scenes from Miles’ life are everywhere in his music, it’s just that we – his adoring listeners – did not realize this.  His yearning for his lost beloved, Frances, is in his music too, and it is an instructive gift to see her depicted in the film as the dancer who gave up dancing, her life’s passion, to stay by his side; only to see him turn to his music, other women, and drugs while she mourned the loss of the core force in her life that gave it meaning.

I appreciate this film for its honesty, fierceness, and fidelity to our struggle as artists to offer creative gifts in a culture that values money far more than art.  The purity of Miles Davis’ music is even more incredible when one realizes the muck from which he so often rescued it.   Including the sexist and race-afflicted and drug-riddled muck of his own mind.   He was, as so many great artists are, the lotus blooming from, through, and beyond the mud.  While not comprehending but never denying the muddiness of his own self.

 

MILES*  POR DELANTE
(*Juego de palabras con el nombre del músico que significa también “millas”.)

Un filme de Don Cheadle

Esta tarde fui con amigas a ver el nuevo filme de Don Cheadle sobre Miles Davis, Miles Ahead, que se exhibe en nuestro cine local. Es fantástico. Había visto un avance en el que aparece Miles en una persecución de autos disparando alocadamente desde la ventanilla de su carro. En el filme está esa persecución. Miles dispara desde la ventanilla de un vehículo a toda velocidad mientras a él le dispara alguien de la mafia de la música que tiene órdenes de robar una grabación musical que él ha hecho y, quizás, hasta matarle.

Estas escenas tensas, peligrosas, a veces locas, de la vida de Miles están por todas partes en su música. Se trata solo de que nosotros –sus aficionados que lo adoramos- no advertimos eso. Su anhelo por su perdido amor, Frances, está en su música también y es un regalo instructivo verla representada en el filme como la bailarina que deja el baile, su pasión, para permanecer al lado de él, solo para verlo luego volcarse a su música, a otras mujeres y a las drogas, mientras ella llora la pérdida de la fuerza central de su vida que le daba sentido.

Aprecio este filme por su honestidad, intensidad y fidelidad a nuestra lucha como artistas por ofrecer nuestros dones creativos en una cultura que valora mucho más el dinero que el arte.

La pureza de la música de Miles Davis se vuelve aún más increíble cuando uno se percata de la inmundicia de donde tan frecuentemente él la rescató, incluyendo la inmundicia sexista, racialmente afligida y corroída por drogas, de su propia mente. Él era, como muchos grandes artistas lo son, el loto que florece desde, a través de y más allá del fango. A pesar de no comprender pero sin jamás negar el lodazal de su propio ser.

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